En ny digital väg till stöd för unga
Nu blir det ännu enklare för unga att boka tid, få stöd och hålla kontakten med en kurator direkt i mobilen. Appen, som är framtagen av Storsthlm i nära dialog med länets kommuner, börjar nu användas successivt runt om på ungdomsmottagningar i Stockholms län, och de första erfarenheterna visar att den redan gör skillnad för både ungdomar och kuratorer.
Ungdomsmottagningarna i länet drivs gemensamt av kommunerna och Region Stockholm och Storsthlm samordnar kommunernas ungdomsmottagningsfrågor. Kommunerna ansvarar för de kurativa insatserna, medan regionen står för de medicinska. I dag finns en digital ingång för medicinska frågor via Alltid Öppet, men något motsvarande sätt att nå kuratorer har saknats. Appen fyller nu den luckan och gör det möjligt för unga att boka besök, skicka meddelande eller ha videosamtal med en kurator på den mottagning de själva väljer att kontakta.
En av dem som tidigt börjat arbeta i systemet är Martin Svensson, kurator på Vallentuna ungdomsmottagning. Han beskriver hur appen snabbt blivit ett praktiskt stöd i hans arbete, inte minst när det gäller att förenkla vägen in för unga.
Enklare bokningar och mindre administration
För Martin har bokningsfunktionen blivit en av de största förbättringarna.
– Appen underlättar redan mitt arbete såtillvida ungdomarna kan boka själva och hitta tider som passar dem. Jag håller på att föra över mina befintliga ungdomar till appen, säger han.
Tidigare kunde det krävas många meddelanden och telefonsamtal för att hitta en tid som fungerade. Med appen försvinner mycket av det administrativa.
– Jag slipper sitta med långa sms och telefonkonversationer i jakt på en passande tid. Det sparar mycket tid. Och förhoppningsvis får vi färre uteblivna besök när ungdomarna får sina påminnelser och har allt samlat i appen.
Sänkta trösklar och kontakt på ungas villkor
Martin ser också att appen sänker tröskeln för att söka hjälp. För många unga är det betydligt lättare att boka tid i mobilen än att ringa eller mejla.
– Det betyder mycket. Jag hade tidigare webbokning i Take Care och upplevde att tröskeln för ungdomar blev markant högre när den försvann.
Möjligheten att skriva med kuratorn blir dessutom ett första steg som känns mindre stort.
– Meddelandefunktionen funkar bra tycker jag. Det blir enklare för ungdomar att ta första steget.
Fler unga vågar söka stöd
Ett av målen med appen är att nå de unga som tvekar att kontakta en kurator. Martin tror att det nu kommer bli lättare.
– Jag tror och hoppas att vi kommer nå fler. Det känns enklare och tryggare för ungdomar att ha kontroll över sin bokning. Några som känt att det varit för stort steg att ringa eller sms:a kanske nu faktiskt tar kontakt.
Och han ser att nyfikenheten bland unga redan är stor.
– I vår presentation för årskurs nio har vi en bild med QR-koder till appen. Senast såg jag flera ungdomar som skannade med sina mobiler, varav ett par killar. Det gör mig hoppfull.
Ett digitalt verktyg med stor potential
Införandet av appen är en del av ett bredare arbete i länet för att stärka det kurativa stödet. Genom att samla bokning, påminnelser och kontaktmöjligheter i ett digitalt verktyg som unga redan använder i sin vardag hoppas ungdomsmottagningarna att fler får rätt stöd i rätt tid.
– Det viktigaste jag hoppas att unga får ut av appen är att ungdomsmottagningen blir mer tillgänglig och att det blir lättare att komma i kontakt med sin kurator, säger Martin.