Huddinge stödjer äldre i tid när vård och omsorg möts

Samverkan med Region Stockholm, Äldre / 11 juni 2025

Vårdcentral och Huddinge kommun

I Huddinge möts kommun och vårdcentraler i ett nära samarbete för att nå äldre invånare i tid. Genom att kommunens biståndshandläggare finns på plats hos vårdcentralerna blir det enklare för äldre och deras anhöriga att få råd, stöd och hjälp i en miljö de redan känner sig trygga i.

Att få stöd från kommunen kan kännas som ett stort steg, särskilt för äldre som kanske inte vet vart de ska vända sig. Men när biståndshandläggaren istället finns på plats i en miljö de redan känner sig trygga i, som vårdcentralen, blir tröskeln lägre och vägen till hjälp kortare.

– Det är en fantastisk möjlighet att möta de äldre där de befinner sig. Det hjälper oss att fånga upp behov tidigt och erbjuda stöd innan det har hunnit bli akut, säger Joel Krän, biståndshandläggare i Huddinge kommun.

Just nu är Joel på plats en heldag i månaden på flera vårdcentraler. Han erbjuder drop-in, gruppträffar och individuella samtal. Personalen på vårdcentralen hjälper till att informera om hans närvaro, boka tider och förmedla kontakt.

– Jag är väldigt beroende av att personalen på vårdcentralen hjälper mig att få kontakt med patienterna. Därför ser jag till att äta lunch med personalen, vara med på fika och ha dörren öppen så mycket som möjligt. Det gör att de påminns om att jag finns där, vilket ökar chansen att de tar tillvara på det, säger Joel Krän.

Bygger på förtroende och flexibilitet

Samarbetet har vuxit fram över tid och har sin grund i en kultur av lokal dialog och vilja att lösa problem tillsammans.

– Under pandemin fick vi mötas kring praktiska problem, som utskrivningar från slutenvården som inte fungerade. Det gjorde samverkan konkret, säger Natalie Neikter, verksamhetschef på Segeltorps vårdcentral.

När Adis Nuhanovic, enhetschef i Huddinge kommun, kom med idén om att biståndshandläggare skulle vara fysiskt närvarande på vårdcentralen, tvekade hon inte.

– Det var helt självklart att hoppa på. Vi har sett hur många äldre får insatser för sent. Här fick vi en möjlighet att lotsa våra patienter till rätt stöd i tid, utan krångel, säger Natalie Neikter.

En insats som märks

Responsen från både patienter och anhöriga har varit positiv, även om det ibland behövs lite övertalning i början.

– Många äldre vill klara sig själva och tycker inte att de har behov. Men när vi pratar om framtidsfullmakt, färdtjänst eller avlösning för anhöriga så väcks intresset, säger Natalie Neikter.

Joel Krän ser också att samtalen ofta leder vidare.

– Det kan börja med en fråga om avgifter och sluta med att vi bokar en Ipad-kurs eller ett hembesök. Det blir en väg in till mycket mer, säger han.

Han beskriver också hur kontakten med vårdcentralen gör det lättare att arbeta i befintliga ärenden.

– Det skapar bättre förutsättningar för en nära dialog, vilket gynnar både den äldre och oss i vår samverkan, säger Joel Krän.

Gemensamma lösningar på gamla problem

Samarbetet är en del av Huddinge kommuns omställning mot en ny socialtjänstlag och ett mer förebyggande arbetssätt inom ramen för god och nära vård. Adis Nuhanovic framhåller att relationen till vårdcentralerna varit avgörande.

– Vi har byggt det här tillsammans. Gemensamma behovsinventeringar, lösningsfokus och tydlig nytta för båda parter har varit framgångsfaktorer.

Samarbetet har också lett till att frågor som tidigare varit svåra att lösa, som vårdövergångar, nu kan hanteras mer samlat.

– Genom att träffas och prata om våra respektive roller och uppdrag har vi kunnat hantera både praktiska och organisatoriska hinder, säger Adis Nuhanovic.

En framgångsfaktor är just de gemensamma samtalen.

– Att personal från socialtjänst och vårdcentral möts regelbundet gör att vi kan ge bättre vägledning, men också hitta sätt att förhindra att problemen uppstår igen, säger han.

Vinster och utmaningar

Det finns redan konkreta exempel på att fler får stöd tidigare, som äldre som deltar i Ipad-kurser eller anhöriga som får avlösning i hemmet. Samtidigt finns det fortfarande utmaningar kvar.

– Den största utmaningen har varit att nå ut med informationen. Vi behöver jobba ännu mer med att sprida kunskap om att vi finns på plats. Vi planerar till exempel att samordna drop-in med vaccinationsdagar för att nå fler, berättar Joel Krän.

Natalie Neikter ser fortsatt behov av utveckling i samverkan kring utskrivningar från sjukhus.

– Patienter skrivs ibland ut utan fungerande planering, och då är det våra sköraste som drabbas. Nästa steg blir att få till strukturerad samverkan även med slutenvården, säger hon.

Satsningen skalas upp

Idag är Joel Krän på plats en heldag i månaden på Segeltorps vårdcentral och två heldagar i månaden på Vårby vårdcentral. Nu i juni kopplas även Huddinge och Trångsunds vårdcentraler in. Målsättningen är att samtliga sju vårdcentraler ska ha besök av biståndshandläggare en heldag per månad under hösten.

– Det vi gör nu är ett konkret exempel på vad ”nära vård” faktiskt kan vara. Vi visar att samverkan inte måste vara komplicerad bara man känner varandra och har ett gemensamt mål, säger Adis Nuhanovic.

Jeanette Skantz-Holmberg, verksamhetschef på Huddinge vårdcentral och GSA ( och geografisk samordnare, lyfter fram vikten av det bredare samverkansarbetet.

– Huddinge genomför mycket som kopplar till god och nära vård. Vi har en gemensam lokal handlingsplan och träffas regelbundet för att följa upp status, se vad som behöver prioriteras och stämma av det som genomförts. Det ger en bra grund för gemensamma insatser som är både rimliga och möjliga att genomföra.

Hon betonar också styrkan i samarbetsklimatet.

– Det känns viktigt att få fram hur väl vi samverkar i Huddinge, alla inblandade aktörer bidrar verkligen, avslutar Jeanette.

 

Mer information om vård och omsorg i samverkan

Prioriterade uppdrag och aktiviteter 2025 i länsövergripande samverkan

Prioriterade uppdrag och aktiviteter | Storsthlm

Om handlingsplanen för god och nära vård och omsorg 2030

Handlingsplan för god o…

Läs mer

 

Visa cookie-information