Samverkan för barn och ungas framtid

4 november 2024

Samverkan barn och unga 25 oktober 2024

Medverkande på seminariet "Samverkan för barn och unga" den 25 oktober. Från vänster: Erica Sundberg och Henrik Kempe, Österåker kommun, Jörgen Thullberg, Värmdö kommun, Jens Storm, Österåker kommun, Mikael Kaspar och Sofia Linder, Stockholm stad.

För att stärka barns och ungas framtidsmöjligheter och minska psykisk ohälsa, utanförskap och kriminalitet krävs ett tätt samarbete mellan skola och socialtjänst. Den 25 oktober samlade Storsthlm chefer och medarbetare från socialtjänst, grundskola, gymnasium och elevhälsa till ett seminarium med fokus på samverkan för barn och ungas bästa. Under förmiddagen presenterades både aktuell forskning och lokala exempel som visar att en trygg skolgång inte bara stärker framtidsutsikterna för barn och unga – den kan vara avgörande för deras psykiska hälsa och sociala utveckling.

En av de centrala frågorna handlade om hur vi kan identifiera och uppmärksamma de första tecknen på utsatthet och behov av stöd. Sara Fritzell från Folkhälsomyndigheten presenterade rapporten “Att inte bara överleva utan att faktiskt också leva” som kartlägger ungas syn på psykisk hälsa. Rapporten lyfter fram ungas egna uppfattningar om vad som främjar deras välmående, något som är avgörande för att kunna skapa effektiva stödinsatser.

Att vända trenden med skolfrånvaro

Under dagen delades också erfarenheter och insikter från bland annat kommunerna Värmdö och Österåker. Jörgen Thullberg, närvaroexpert från Värmdö kommun, berättade om deras arbete med att minska skolfrånvaron och lyfte fram psykisk ohälsa bland unga som en av de största bidragande faktorerna till den ökade frånvaron.

- Samtidigt som kraven i skolan på eleverna ökar, försämras exempelvis sovvanor och tiden för återhämtning, vilket självklart påverkar eleverna negativt, säger Jörgen Thullberg.

Han konstaterade också att en ökad allmän frånvaro delvis bottnar i en förändrad attityd som innebär att man inte ser det som något allvarligt problem.

För att stötta elever med hög frånvaro har Värmdö utvecklat ett starkt samarbete mellan skola, socialtjänst och region. Ökad kunskap om varandras uppdrag och möjligheter har varit avgörande för ett effektivt stöd kring en specifik elev. Jörgen Thullberg menar att närvarofrågan måste genomsyra alla nivåer i organisationen.

- Förankring är alltid en utmaning. Vi måste säkerställa att arbetet kring närvaro landar på alla nivåer i organisationen, säger Jörgen.

Han beskriver också vikten av att använda kunskap från de elever som haft långvarigt utanförskap.

- Vi måste använda kunskapen från elever med långvarigt utanförskap och sprida de verktyg som man förskansar sig i det arbetet tillbaka till klassrummen, avslutar Jörgen.

Att skapa en ”sömlös” organisation med barnets bästa i fokus

Österåkers kommun arbetar för att skapa en organisation där skola, kultur och fritid och socialtjänst sömlöst samarbetar för att sätta barnets bästa i centrum. Henrik Kempe, elevhälsochef i Österåkers kommun, beskrev hur fältgrupper och familjestödjare finns närvarande i skolmiljön, vilket möjliggör snabbare och mer koordinerat stöd för elever i behov. Elevhälsan och socialtjänsten kompletterar varandra genom att familjestödjarna kan stötta tidigt och hjälpa vårdnadshavare att hitta rätt stöd. För att skapa en trygg och utvecklande miljö för barnen behöver skolan, hemmet och fritiden fungera väl tillsammans.

Enligt Henrik Kempe har ett gemensamt fokus i arbetet bidragit till en djupare förståelse för de olika uppdragen och behovet av en tydlig samverkan.

- Den snabba processen förde oss samman och skapade bättre förståelse för våra olika uppdrag. Det blev tydligt att vi verkligen behöver göra detta tillsammans för varje unge, säger Henrik Kempe.

Tidigare, menar Kempe, präglades samarbetet av ett visst ”skuldpingis” där ansvaret kunde bollas mellan skola och socialtjänst. Men genom att skapa gemensamma styr- och referensgrupper har detta nu ersatts av en samlad insats med tydliga roller.

Samarbete är nyckeln

Genom de lokala exempel som delades under seminariet blev det tydligt att ett nära och målinriktat samarbete mellan skola och socialtjänst är nyckeln till att skapa trygghet och bättre framtidsutsikter för barn och unga. Genom att arbeta tillsammans över förvaltningsgränserna för att möta de utmaningar som unga idag står inför, skapas förhoppningsvis hållbara strukturer och ett långsiktigt stöd för de mest utsatta i vårt samhälle.

Länktips

Folkhälsomyndighetens rapport “Att inte bara överleva utan att faktiskt också leva”

Visa cookie-information