Lyckad samverkan för tidiga insatser för barn och unga
Karin Hidestrand, verksamhetschef Familj och Arbete i Nacka kommun och Maria Ahlmark, verksamhetschef Boo vårdcentral och tf. verksamhetschef på Fisksätra vårdcentral
Första Linjen i Nacka är en mottagningsfunktion där Nacka kommun och Region Stockholm samverkar för tidiga insatser för barn och unga. Både kommunen och regionen identifierade ett gemensamt uppdrag att tillsammans samarbeta för att ge lättillgänglig, tidigt och effektiv vård och stöd till barn med psykisk ohälsa och deras familjer.
– Vi har hållit på i flera år för att komma dit vi vill. Samverkan tar tid, säger Karin Hidestrand, verksamhetschef Familj och Arbete i Nacka kommun.
2014 startade Boo vårdcentral sitt första linje-uppdrag via regionen. Vilket mynnade ut i ett projekt i samverkan mellan kommun och region 2015. Idag finns det två team; Boo Vårdcentral och Familjeläkarna i Saltsjöbaden som delar på barnuppdraget Första Linjen. Det finns 12 vårdcentraler och 15 000 barn och unga i upptagningsområde och det är vårdcentralerna som remitterar till några av teamen. De barn och unga som kommer till mottagningarna är i skärningspunkten mellan BUP, skola och socialtjänst.
– Det var lite nybyggaranda när vi körde i gång och när vi fastnat på vägen har vi alltid utgått från barnets behov och inte organisation. Det har funnits en grundläggande stark vilja från båda parter att vi ville detta, säger Karin Hidestrand.
Maria Ahlmark, verksamhetschef Boo vårdcentral och tf. verksamhetschef på Fisksätra vårdcentral håller med om att för en god samverkan måste det finnas vilja både på medarbetarnivå och på ledningsnivå.
– En viktig del med samverkan är att båda organisationer har en gemensam målbild och att det finns förståelse för den andres uppdrag och förutsättningar, fortsätter Maria Ahlmark.
Tydliga roller och mål
Det finns alltid risk för otydligheter mellan professionerna och vem som ska göra vad när profession socionom och psykolog samarbetar till exempel. Att från början tydliggöra gränsdragningarna och vilket uppdrag som är gemensamt är viktiga delar för att samverkan ska flyta på bra och en integrerad mottagning ska fungera.
Och att samverkan fungerar bra för första linjen i Nacka märks bland annat med en mycket hög kundnöjdhet och det är många familjer som söker sig till mottagningarna. Sen starten har cirka 2500 familjer fått individuellt stöd och cirka 800 föräldrar har tagit del av grupp- och föreläsningar. För de allra flesta avslutas kontakten med nöjda föräldrar utan övriga insatser och få behöver remittering eller anmälan.
En annan framgångsfaktor är samlokalisering och gemensamma ronder.
– Vi har varit väldigt noga med att hitta gemensamma rutiner, ett gemensamt tänk, snabba vägar till kommunikation och regelbundna träffar och möten, säger Karin Hidestrand.
– Vi har samverkat sedan 2015 vilket har gjort att rutiner och processer både har satt sig och utvecklats, säger Maria Ahlmark.
Våga testa nytt
Det har självklart gjorts en del misstag på vägen men det är viktigt att vara tillåtande, prestigelös, våga testa nytt och förkasta det som inte fungerade. Det märktes tydligt under pandemin då online möten ökades drastiskt och de fick förändra synen på hur och var de möter sina patienter/klienter. Onlinemöten sker idag via ett sekretesskyddat system och det är mycket uppskattat av föräldrar.
– Det har bidragit till en tydlig effektivisering av uppdraget framförallt på kommunsidan, säger Karin.
Föräldrarna bokar själv sitt nybesök; vilken mötesform som önskas, vilken plats och när. Idag är minst 40 % av mötena hos familjebehandlare endast digitala.
Det är ju också en av de grundläggande delarna med första linjen, att ge lättillgänglig, tidigt och effektiv vård. Korta väntetider och snabba resultat underlättar och löser ofta problematik som riskerar att bli svårare för familjerna.
Tips till andra kommuner
Vilka råd är viktiga för andra kommuner att ta med sig som inte kommit lika långt som första linjen i Nacka kommun?
Både Karin och Maria är överens om vikten av hög teamkänsla och inte ett revirtänk. Att inte tänka kommun eller region utan ”vi”.
– Det viktigaste är team-känslan och att alla känner stolthet över det goda arbetet som bedrivs, avslutar Maria.