Sammanfattning från styrelsen 14 oktober
Styrelsen beslutade att rekommendera kommunerna att anta en Huvudöverenskommelse om samverkan inom hälsa, vård och omsorg i Stockholms län. De beslutade också att yttra sig över en remiss, Kollektivtrafikplan 2050, från Trafikförvaltningen på Region Stockholm.
Bland övriga ärenden fanns uppföljning av Storsthlms verksamhet och ekonomi för tertial 2 och en överenskommelse som upphör att gälla; Gemensamma tilläggsbelopp för gymnasieskolan. Därutöver fick styrelsen information om flera ärenden inom välfärdsområdet.
Här kan du läsa protokollet och handlingarna i sin helhet.
Övergripande överenskommelse om samverkan inom hälsa, vård och omsorg i länet
För att underlätta och samordna när insatser ges från både kommun och Region finns ett 20-tal länsövergripande överenskommelser som reglerar samverkan och ansvarsfördelning inom i olika sakområden inom vård och omsorg. Men det har saknats en huvudöverenskommelse med gemensam målsättning och utgångspunkter samt principer för samverkan på olika nivåer. Förslaget till huvudöverenskommelse bygger till stor del vidare på de arbetssätt och samverkansformer som hittills fungerat väl, och ska samtidigt ge förutsättningar för fortsatt dialog, utveckling och förändring av samverkan.
Styrelsen beslutade att rekommendera kommunerna att anta huvudöverenskommelsen om samverkan inom hälsa, vård och omsorg i länet (HÖK). Överenskommelsen fastställer bland annat principer för parternas gemensamma och enskilda ansvar för sammanhållen, god, delaktig och effektiv vård och omsorg.
Yttrande över kollektivtrafikplan 2050
Storsthlm har lämnat synpunkter på en remiss, Kollektivtrafikplan 2050, från Trafikförvaltningen på Region Stockholm.
Kollektivtrafikplan 2050 är Region Stockholms långsiktiga plan för kollektivtrafikens utveckling till 2030 och 2050. Planen redovisar hur kollektivtrafiksystemet behöver utvecklas för att nå målen i den regionala utvecklingsplanen och det regionala trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län (RUFS 2050).
Storsthlm ser positivt på att Region Stockholm har för avsikt att göra kollektivtrafik-nätet mer polycentriskt än som det nuvarande monocentriska. Det gagnar fler kommuner att tvärförbindelser på det sättet binder samman länet och möjliggör nya möjligheter för kollektivt resande. Storsthlm ser dock att, samtidigt som nätet görs mer polycentriskt, behöver fortsatta förstärkningar göras i befintliga kollektivtrafikstråk. Storsthlm är av uppfattningen att den övergripande planeringen och dialogen mellan Region Stockholm och kommunerna behöver förstärkas, gärna i form av avtalad samverkan där riktlinjer för samverkan utformas på högsta politiska nivå. Storsthlm skulle kunna vara en arena för att mötas i den dialogen.
Tertialuppföljning 2 för 2021
Styrelsen godkände uppföljningen för årets andra tertial. Uppföljningen omfattar både verksamhet och ekonomi.
De flesta av Storsthlms uppdrag löper på enligt plan. Några avvikelser finns, dels på grund av att några projekt har förändrats eller försenats, vilket har bidragit till lägre kostnader, dels har vissa aktiviteter och kostnader uteblivit på grund av pandemin. Kostnadsmässigt utgörs de största posterna av framflyttade rekryteringar samt uteblivna konsult- och konferenskostnader.
En uppskjuten implementering av gymnasieantagningssystemet Indra har medfört extra kostnader. Även pensionskostnaderna är något över budget. Dessa kostnader finansieras dock inom verksamheten. Prognosen för årets resultat för organisationen som helhet är ett överskott på 500 000 kronor.